設計図を持たない制作の行方

 

 大きな建造物の背面に綺麗に整頓された配管を見上げる。そこには機能という確かな役割があるだろう。しかし、それだけではない設計者による意図的な美しさを感じる時がある。歯車という、本来機械の内側にある機能だけのものにも、意図された美しさがあるのではないだろうか。機能という必然性から生まれる風景や事象に惹かれるのは、人工的な世界に潜むユーモラスな美しさを感じるからではないかと思う。

 

 制作における主軸は、人工的に作られたものを発想の手がかりとして、イメージをひとつの作品の中で更新し続ける事にある。あえて設計図は作らず、紙というやり直しの効かない素材を扱うことで瞬間的に偶然現れる美しさを探し求めていく。制作をするという膨大な時間と過程の中で作品の方向性を見つける。

 

 イメージが容易に立体物になる現代において、制作プロセスの途中に手作業と機械的な作業が交わる瞬間が幾度も訪れる。この意味や関わり方について考えている。まずは自分と作品との距離感にある。距離感の変化から、新たなイメージが湧いてくることもある。近づいたり離れたりしながら、作品の姿を探していく。他にも、制作工程や時間に影響があることは当然である。 

 

 重なるイメージやその更新の途中で埋もれてしまう形もあるが、制作にかける時間経過の現れであり、ひたすらに積み重ねていく作業や、逆に瞬発力を要する作業が、そこには確かに存在している。具体的なものをモチーフとしながら、集積されていく抽象的な風景を構築していくことを目指している。

                                                                  

                                                                            伊藤 航

 

 

Whereabouts of production who doesn't have a plan

 

 

I look up the laying of the pipes arranged beautifully in the back of the big structure.  The certain role as the function would be there.  However, it isn't only that.  I sometimes feel the intentional beauty of the designer.  A gear requires only the function which is inside the machine. Isn't intended beauty also there?  What attracts me to the landscapes and events that arise from the inevitability of function lies in the artificial world.  That's because I feel humorous beauty which lies in the artificial world. 

 

A principal axis of my works is to keep updating the image in one work, using artificially created clues as ideas.  So, I don't make a plan.  By dealing with paper, a material that cannot be redone, I seek out the beauty that appears by chance in an instant.  I find direction of my work in enormous amounts of time and process. 

 

In today's world where images easily become three-dimensional objects, there are many moments when manual and mechanical work intersect in the middle of the production process. 

I'm thinking about this meaning and how to concern.  First, there is a sense of distance between myself and the work.  A new image is springing from a change in a sense of distance for me.  I'm looking for the form of the work while moving closer and further away from it. 

Besides it's also natural that a production process and time are aected. 

 

There are forms that overlap images and are buried in the middle of updating them. However, it is a manifestation of the passage of time in production, and there are certainly tasks that are piled up and tasks that require instantaneous force.  I'm aiming to build an abstract landscape that accumulates while using concrete motifs.

                             

                                                                    Wataru ito